Innehåll
- Frakt och leverans
- Ångerrätt
- Reklamation
- Länkar på Webbsidan
- Immateriella rättigheter
- Force Majeure
- Villkorsändringar
1. Allmänt
Chillen AB, org.nr. 559236-7824 (”Chillen”, ”vi”, ”vår” eller ”oss”) driver hemsidan chillen.se (”Webbsidan”). Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) är tillämpliga på all användning av Webbsidan och all försäljning som sker via Webbsidan. Villkoren gäller dessutom med avseende på Webbsidans funktioner samt den information och det material som tillhandahålls via Webbsidan.
Chillen AB strävar efter att informationen på Webbsidan alltid ska vara så korrekt som möjligt, men reserverar sig för eventuella fel på Webbsidan, såsom exempelvis fel i produktbeskrivning, bilder, innehållsförteckning, priser, och lagersaldo. Chillen AB har rätt att korrigera sådana eventuella felaktigheter och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. Chillen AB ansvarar inte för information eller bilder på Webbsidan som kommer från tredje part.
2. Beställning & avtal
Vid misstanke om (i) att Kunden eller Kundens order inte uppfyller Villkoren, (ii) missbruk av Webbsidan, eller (iii) andra typer av oegentligheter, förbehåller sig Chillen AB rätten att neka eller ändra Kundens beställning. Beställning som görs i annan persons namn, genom urkundsförfalskning, eller på något annat sätt som medför att Chillen AB riskerar lida ekonomisk skada, kan dessutom komma att polisanmälas.
Genomförande av köp
Genom en beställning på Webbsidan accepterar Kunden dessa Villkor, dock kan Kunden komma att behöva avge särskild bekräftelse om sin accept. Genom att acceptera Villkoren förbinder sig Kunden att följa Villkoren i sin helhet, samt godkänner att den tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter och cookies enligt Chillen AB Sekretess- och integritetspolicy.
När Kunden slutfört en beställning av Chillen AB kommer Chillen AB att skicka en preliminär orderbekräftelse per e-post till Kunden. Denna preliminära orderbekräftelse genereras automatiskt av Chillen AB utan manuell översyn. När Kunden har fått den preliminära orderbekräftelsen kan Kunden inte längre göra några ändringar i sin order. Om en beställd produkt inte finns i lager när ordern expedieras är Chillen AB inte skyldigt att leverera varan och Kunden kommer då att meddelas om detta per e-post samt krediteras produktens värde.
Ett avtal om köp ingås först när Chillen AB slutligt bekräftat Kundens beställning, vilket sker per e-post efter det att Chillen AB kontrollerat eventuella felaktigheter av t.ex., lagersaldo, pris, leveranstid etc.
Chillen AB förbehåller sig rätten att annullera beställningar som innehåller felaktiga personuppgifter, misstänks vara bedrägliga och/eller om Kunden har betalningsanmärkningar.
3. Pris & betalning
Alla priser på Webbsidan anges i svenska kronor (SEK). Priserna inkluderar skatt och moms om inte annat anges. Priserna inkluderar inte avgifter avseende frakt, fakturabetalning etc. vilka anges separat i kassan. Samtliga priser uppdateras regelbundet och Chillen AB förbehåller sig rätten att göra prisändringar utan föregående avisering.
I händelse av förändrade skatte- eller momsförhållanden eller annan sådan omständighet inträffar som Chillen AB inte råder över, har Chillen AB rätt att justera priset fram till dagen före leverans. Det slutliga priset bekräftas av Chillen AB i samband med att den slutliga bekräftelsen skickas till Kunden.
Kunden kan betala på sätt som anges på Webbsidan, inkluderande fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning samt Swish. Alla typer av betalningssätt sker via Chillen ABs samarbetspartner Klarna (klarna.se). Genom att genomföra köp i kassan godkänner Kunden även Klarnas villkor. Klarnas kassa presenterar viss information för Kunden så snart Kunden är identifierad. Vilken information som behöver anges för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i kassan utan vid behov beroende på det betalningsalternativ Kunden har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte Kundens kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning, t.ex. banker. Sedan Kunden har identifierats uppvisar Klarnas kassa vilka alternativ som är tillgängliga. Kunden kan själv välja vilket av de betalningsalternativ t.ex. faktura, direktbetalning via bank eller betalning med kort som Kunden önskar använda. Vilka alternativ Kunden erbjuds kan växla från tid till annan.
Fullständiga betalningsvillkor finns tillgängliga i kassan. Chillen AB förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt samt att ändra betalsätt om det som Kunden valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet eller Kunden inte godkänns för det valda betalsättet.
4. Erbjudanden
Chillen AB kan från tid till annan erbjuda olika typer av kampanjer och erbjudanden på Webbsidan. Specifika villkor, utöver dessa Villkor, kan gälla för dessa kampanjer vad avser exempelvis tid då kampanjen gäller och vilka varor som omfattas av kampanjen. Chillen AB förbehåller sig rätten att när som helst återkalla sådana kampanjer varvid dessa Villkor gäller utan ändringar.
5. Leverans och transport
Leveransen av Kundens varor sker, om inte annat anges, till den adress Kunden angivit. Normal leveranstid är 1-3 arbetsdagar från bekräftad beställning, beroende på valt fraktsätt.
I kassan presenteras olika leveransalternativ och Kunden väljer själv vilket fraktbolag Chillen AB ska använda sig av för den aktuella beställningen.
Skulle någon av de beställda varorna ha en betydligt längre leveranstid än övriga varor förbehåller sig Chillen AB att dela upp ordern. Kunden kommer i en sådan situation inte debiteras några extra avgifter för efterföljande leveranser.
Skulle Chillen AB av någon anledning inte kunna leverera Kundens beställning innan utlovad leveranstid meddelas Kunden detta genom e-post eller telefon. Kunden har då möjlighet att avbeställa köpet genom att kontakta kundtjänst på kundservice@chillen.se. Om Kunden redan betalat för varorna återförs beloppet till det konto som belastades vid köptillfället. Annan ersättning än återbetalning utgår dock inte vid en leveransförsening.
Kostnaden för leverans beror på val av fraktalternativ, vilka presenteras för Kunden i kassan.
Risken för varan övergår till Kunden när den mottagit sin beställning från Chillen AB. Kunden åtar sig att direkt vid mottagandet undersöka varan för att verifiera att denna är riktig och felfri samt att enligt punkt 7 i dessa Villkor utan dröjsmål reklamera eventuella felaktigheter som därvid upptäcks till Chillen AB.
Chillen AB förbehåller sig rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Därför tar Chillen AB ut en avgift om 100 kr om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 7-14 dagar (beroende på fraktsätt) innan den returneras till Chillen AB. Om Kunden ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver Kunden först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning nedan (ångerrätt).
6. Frakt och leverans
Leveranssätt
Vid beställningen kan Kunden välja mellan att få sina varor på de föreslagna alternativ som visas i samband med att Kunden genomför sitt köp. Kunden måste ange efterfrågade uppgifter för att Chillen AB ska kunna genomföra leveransen (t.ex. portkod vid hemleverans).
För vissa typer av leveranser kan det tillkomma en avgift vilket i så fall visas i samband med Kundens köp. Leverans kan endast ske till adresser i Sverige.
Varor som skickas per post kan vara känsliga för t.ex. vissa temperaturer och det är därför viktigt att Kunden tillser att hämta ut eller motta leverans skyndsamt, då sådan väntas från Chillen AB.
Oavsett leveranssätt kommer Kundens ålder att kontrolleras innan beställd vara överlämnas till Kunden. Chillen AB förbehåller sig rätten att själv, eller genom ombud, neka överlämning av beställd vara till Kund som inte verifierat en ålder om lägst 18 år.
Rätt att ändra leveranssätt i vissa fall
Chillen AB förbehåller sig rätten att ändra leveranssätt i de fall en vara bedöms olämplig att skicka enligt det leveranssätt som Kunden har valt.
7. Ångerrätt
Kunden har i enlighet med vid var tid gällande lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler rätt att ångra eller returnera sin beställning. Om en Kund vill utnyttja sin ångerrätt ska Kunden meddela Chillen AB detta inom 14 dagar från det att denne mottagit varan. Därvid står Kunden eventuell kostnad för returfrakt och ansvarar även för varans skick efter det att Kunden mottagit varan samt under returfrakten. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar från tidpunkten för Kundens meddelande till Chillen AB om att Kunden önskar utnyttja sin ångerrätt.
Vill Kund utnyttja sin ångerrätt ska Kunden kontakta Chillen AB via e-post på kundservice@snuset.se. Chillen AB behöver följande information för att hantera en retur: Kundens namn och kontaktuppgifter; ordernummer; samt antal och namn på de produkter som önskas returneras. Kunden kan även använda ångerblanketten som Chillen AB tillhandahåller på webbplatsen. Konsumentverkets standardiserade ångerblankett finns här
Chillen AB kontrollerar om returen är tillåten och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka. Kunden står för returkostnaden. Chillen AB rekommenderar att returer sker med Postnord varubrev. Returer får inte skickas som postförskott. Det är ytterst viktigt att varan förpackas på ett sådant sätt att den inte riskerar att skadas. Ett bekräftelsemejl skickas till Kunden när returen är omhändertagen.
Returadress: Chillen AB Lustigkullevägen 78, 591 45 Motala
Om Kunden redan betalat för varorna, och förutsatt att parterna inte överenskommer om annat, görs en återbetalning till det konto som belastades vid köptillfället. Sådan återbetalning görs av Klarna och sker normalt sett inom 14 dagar från mottagen retur. På det belopp som ska återbetalas har Chillen AB rätt att dra av en summa upp till 100 procent av varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga pris, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att Kunden har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Värdeminskningsavdraget bestäms i varje enskilt fall beroende på vilken typ av vara Kunden köpt samt vilken värdeminskning som uppstått på grund av hanteringen.
8. Reklamation
Reklamationsrätten omfattar varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Är det fel på någon vara eller om en vara saknas måste Kunden kontakta Chillen AB kundservice på kundservice@chillen.se inom skälig tid efter att felet borde ha märkt felet. I samband med reklamation ska beställningsnummer samt orsak till reklamationen uppges. Kunden ska begära ett s.k. RN (returnummer) och en fraktetikett som sedan är giltig i 14 dagar.
Defekta varor som returneras till Chillen AB bör behandlas som om de vore felfria. Det är vid alla typer av returer ytterst viktigt att varan förpackas på ett sådant sätt att den inte riskerar att skadas.
Chillen AB står alltid för returfrakt när det gäller skadat eller felaktigt gods, dvs. för godkända reklamationer. När reklamerad vara returnerats och Chillen AB godkänt reklamationen kompenseras Kunden för returkostnader. Chillen AB ansvar är dock begränsat till varans värde samt eventuella returkostnader. Om Kunden redan betalat för varorna, och förutsatt att parterna inte överenskommer om annat, görs en återbetalning till det konto som belastades vid köptillfället. Sådan återbetalning görs av Klarna och sker normalt sett inom 14 dagar.
Chillen AB förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. I de fall returanledningen är reklamation och fel inte kan påvisas utgår en avgift om 299 kr inkl. moms för kostnader hänförliga till Chillen AB administration, frakt, returfrakt och hantering av ärendet. Försändelser som saknar RN återsänds till avsändaren och fraktkostnaden debiteras. Avgiften faktureras med betalningsvillkor 10 dagar netto. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med 50 kr samt dröjsmålsränta.
9. Länkar på Webbsidan
Chillen AB kan länka från Webbsidan till andra webbplatser som ligger utanför Chillen AB kontroll. Chillen AB försöker säkerställa, men kan inte garantera, att sådana webbplatser delar Chillen AB personuppgifts- och säkerhetsföreskrifter enligt Sekretess- och integritetspolicyn.
10. Immateriella rättigheter
Webbsidan ägs av Chillen AB. Innehållet på Webbsidan ägs av Chillen AB eller dess licensgivare. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om varor, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från Chillen AB.
11. Force Majeure
Chillen AB ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som Chillen AB inte kunnat råda över, såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad lagstiftning eller myndighetsbestämmelser, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantörer på grund av omständighet som här angivits. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om någon sådan situation skulle uppstå informerar Chillen AB Kunden om sådan händelse. Har omständigheten varat längre än 2 månader har både Kunden och Chillen AB rätt att häva köpet med omedelbar verkan.
Vi accepterar heller inget ansvar för skada som uppkommer genom att kunden inte kan använda Webbplatsen på avsett sätt på grund av driftsavbrott eller annan störning i dator- eller kommunikationssystem som används av oss eller vid nödvändigt underhåll av vårt datorsystem.
12. Villkorsändringar
Chillen AB förbehåller sig rätten att göra ändringar i Villkoren när som helst i tiden och utan Kundens föregående godkännande. Varje sådan ändring publiceras på Webbsidan. Ändringar gäller från det att Kunden har accepterat Villkoren genom nytt köp eller besök på Webbsidan alternativt 10 dagar efter det att Chillen AB informerat Kunden om ändringarna.
13. Bestämmelsers giltighet
Om en eller flera bestämmelser i dessa Villkor är ogiltiga eller döms ut som verkningslösa av någon domstol eller tillsynsmyndighet ska detta inte påverka återstående bestämmelsers giltighet.
14. Överlåtelse
Chillen AB äger rätt att, utan Kundens medgivande, helt eller delvis överlåta sina rättigheter och skyldigheter hänförliga till Villkoren.
15. Tvist
Chillen AB målsättning är att Kunden alltid ska vara så nöjd som möjligt. Skulle parterna inte komma överens utan tvist uppstår, åtar sig Chillen AB att följa beslut från Allmänna Reklamationsnämnden.
Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige
ARN: https://www.arn.se/ Allmänna Reklamationsnämnden Box 174 Stockholm
Tvist kan även avgöras av allmän domstol med Stockholms tingsrätt som första instans. Dessa allmänna villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk materiell rätt och lag.
16. Bolagsinformation
Chillen AB Lustigkullevägen 78 591 45 Motala
Org.nr. 559236-7824
Momsregistreringsnummer: SE5592367824
Kontaktinformation: Chillen.se (Chillen) kundservice E-post: kundservice@chillen.se
Dessa villkor har senast uppdaterats 2025-07-08